A-10A Thunderbolt

Támadó és csatarepülőgépek

Szu-25 Frogfoot*

Ezeknek a gépeknek az elsődleges harci feladata a földi csapatok, infrastruktúra támadása, a földi csapatok támogatása. Már a II. világháborúban használták a vadászgépeket a földön harcoló egységek segítésére, de a a

A-6 Intruder
támadógépek fénykora a vietnámi háborúval érkezett el. Az őserdőben, a nehéz látási viszonyok között az amerikai csapatokat gyakran bekerítették a vietnámiak, akiket az A-1-esek és A-6-osok a levegőből támadták meg napalmmal és repeszbombákkal. Az A-10 feladatai kibővültek a páncélozott járművek támadásával is. Természetesen a szovjet hadvezetés is felismerte a támadógépek jelentőségét és
 
kifejlesztették saját típusaikat. Először a változtatható szárnyállású Szu-17/20/22-est, és ennek utódját, a Szu-24-est, majd az A-10 szovjet párját, a Szu-25-öst. A csatarepülőgépeknél az egyik legfontosabb az igénytelenség és a bárhonnan való bevethetőség. Az A-10 talán a legigénytelenebb csatarepülőgép, de
Szu-24 Fencer*
mégiscsak viszonylag hosszú kifutópályára van szüksége. A brit Harriernek azonban csak egy ferde rámpára van szüksége, vagy még arra sem, ezért az Öböl-háborúban a leginkább előretolt típus volt. Harrier AV-8B Természetesen kitűnően alkalmazható repülőgép-hordozókon, amelyek nem a focipálya méretű terekről híresek. A jövő útja elemzők szerint a hasonló gépeké.

Van egy speciális csatarepülőgép is, az AC-130, amely tulajdonképpen egy felfegyverzett szállítógép. Ez órákig képes járőrözni a harci területen kívül és biztonságos távolságból pergőtüzet zúdítani az ellenség földi csapataira, akárcsak egy hajó a tengerről (angolul úgy is szokták nevezni, hogy gunship), vagy a

AC-130 Spectre

tüzérség a földről, csak sokkal gyorsabban tud mozogni.