Jak-141 Freestyle*
Függőleges fel- és leszállás | Elektronika és fegyverzet | Műszaki adatok és háromnézeti rajz | Fotóalbum
Az orosz haditengerészet helyből felszálló vadászgépe. A Jak-38 Forger* utóda. A világ jelenlegi egyetlen szuperszonikus STOVL vadászgépe, elsődlegesen flotta-légvédelmi feladatra csapásmérő képességekkel. Inkább technológia-bemutató gép, mint a valóságban használható vadászgép. Fejlesztését a Szovjetúnió felbomlása után leállították, majd újraindították. Több ígéretes technológiát felhasználtak, de valószínűtlen, hogy bármelyik ország megrendelné.
Kifejlesztés: A gép fejlesztését Jak-41 néven már 1975-ben elkezdték. Az első prototípus pénzügyi nehézségek és különösen a hajtómű elhúzódó fejlesztése miatt csak 1987. március 9-én repült először, a második 1989. áprilisában (az első függőleges felszállás dec. 29-én volt). Összesen négy prototípus épült, kettő hajtómű- és szerkezeti tesztekre. A berepülés a Gorskov admirális (korábban Baku) repülőgép-hordozón folytak. 1991-ben a típus számos rekordot állított fel a VTOL repülőgépek között. Nem sokkal ezután bemutatták a párizsi repülőnapon. 1991 novemberében az egyik lezuhant, állítólag pilótahiba miatt. Ezután a programot leállították (inkább pénzhiány, mint a gép műszaki problémái miatt). Később újraindították a berepülést, mivel az orosz védelmi minisztérium ismét érdeklődést mutatott a gép iránt, a Jak-44 AEW repülőgéppel együtt. Egy még fejlettebb verziót is tervbe vettek, nem is annyira a haditengerészet, mint a légierő számára. Ez egy nagyobb fegyverterhelésű, erősebb hajtóművű, lopakodó jellegű gép lenne, típusjelzésről nem tudunk (talán Jak-141M?). Jakovlev a támogatások megkurtítása után Jelcin engedélyével nemzetközi partnerek után tekintgetett, elsősorban Latin-Amerika és Ázsia felé. Konzultált a Lockheeddal az X-35 fejlesztésében.
Kialakítás: Külsőre meglehetősen hasonlít a MiG-29-esre és a Szu-27-esre, az élvonalbeli orosz vadászgépekre. Szerkezetében jelentős (28%) a szénszálas kompozitanyagok használata, különösen a farokrészben, a többi alumínium-lítium ötvözet. Triplex digitális fly-by-wire vezérlésű. Három hajtóműve van: egy utánégetős előre ható hajtómű és két emelőhajtómű a pilótafülke mögé, a törzsbe építve. A pilóta Zvezda K36V katapultülésben ül, amely képes kettős 0 helyzetben is biztonsággal katapultálni.
befolyásolja, hogy hagyományos módon, rövid nekifutással, vagy függőlegesen száll-e fel. A legfőbb probléma, hogy csak utánégetővel tud felszállni, a forró égéstermék károsíthatja a gép szerkezetét.
Elektronika: Radarja megegyezik a MiG-29-esével, csak kicsit kisebb méretű antennával szerelték. Ennek célkereső, célkövető, tűzvezető módja egyaránt van. Lézertávmérő, infravörös célkereső-követő rendszer. Aktív és passzív zavaróeszközök. Fly-by-wire irányítórendszer.
Fegyverzet: 30 mm-es gépágyú 120 lőszerrel; R-60 (AA-8 Aphid), R-27 (AA-10 Alamo), R-73 (AA-11 Archer), R-77 levegő-levegő rakéták; Kh-31P (AS-17 Krypton), Kh-25MP (AS-12 Kegler) levegő-föld rakéták; Kh-58 hajók elleni rakéta; 500 kg-os gravitációs bombák, kazettás bombák; 23 mm-es külső gépágyú, nem irányított rakétakonténerek, zavarókonténerek, ledobható póttartályok.
![]() |
Műszaki adatok Gyártó: Jakovlev TervezőirodaHosszúság: 18,3 m Fesztáv: 10,1 m, felhajtva: 5,9 m Magasság: 5 m Szárnyfelület: 31,7 m2 Farokfesztáv: 5,9 m Üres tömeg: 11 650 kg Tankolható üzemanyag: 4400 kg Maximális fegyverterhelés: STOL: 2600 kg; VTOL: 1000 kg Maximális felszállótömeg: STOL: 19,5 t; VTOL: 15,8 t Hajtómű típusa: MNPK Szojuz R-79V-300 toló- és RKBM RD-41 emelőhajtómű Hajtóművek száma: 1 + 2 emelő Hajtómű teljesítménye: 107,67 kN / 152 kN utánégetővel; emelőhajtóművek: 2×41,78 kN Maximális sebesség: 1,7 mach, tengerszinten 1 mach Szolgálati magassági határ: 15 000 m Emelkedőképesség: 250m/s Szolgálati hatósugár: 650 km Átrepülési távolság: 2100 km Maximális túlterhelés: 7 g Fegyverfelfüggesztési pontok: 6 Személyzet: 1 fő Hadrendbe állították: még nem Bevetették: soha Üzemeltető országok: Oroszország Ára: nem ismert Ismert változatok: Jak-41, Jak-141, Jak-141M Hasonló típusok: X-35/F-35
|
Fotóalbum
Klikkelj a képekre,
hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
* a volt Varsói Szerződés tagországai által gyártott repülőgépeket NATO-kódnevük után is ismerjük, ez a vadászgépeknél F-fel kezdődik.