Eurofighter Typhoon
|
![]() |
Kifejlesztés | Eurofighter Typhoon | Műszaki adatok/metszetrajz | Fotóalbum
Eredetileg EFA, azután EF-2000, manapság Eurofighter Typhoon a neve. Az EFÁ-t Nagy Britannia, Németország, Olaszország és Spanyolország együttműködésében fejlesztik 1992 óta. Hét darab készült belőle, valamennyi tesztelésre. Deltaszárnyú, kacsa előszárnnyal, együléses légifölény-vadászgép, de minden lehetséges földi célpont ellen is felfegyverezték, hogy költségkímélő megoldás legyen a legtöbb NATO-tagország számára. Franciaország nem vett részt a programban, mivel saját vadászgépet fejlesztett, a Rafale-t. A gép legnagyobbrészt titánból, alumínium-lítium ötvözetből, üvegszálas műanyagokból és szénszálas kompozitból készült. Az irányítás digitális fly-by-wire történik.
A fejlesztést 1994-ben új alapokra helyezték, ekkor a projekt is új nevet kapott: Eurofighter Typhoon. Erről lejjebb olvashatsz.
Műszaki adatok
Gyártó: British Aerospace, Deutsche Aerospace,
Alenia (Olaszország), CASA (Spanyolország)
Hosszúság: 14,5 m
Fesztáv: 10,5 m
Magasság: 4 m
Szárnyfelület: 52,4 m2
Üres tömeg: 9750 kg
Tankolható üzemanyag:
Maximális fegyverterhelés: 6500 kg
Maximális felszállótömeg: 21 000 kg
Hajtómű típusa: Eurojet EJ200
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 2*92 kN
Maximális sebesség: 2 Mach
Szolgálati magassági határ: ismeretlen
Szolgálati hatósugár: 556 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 4 félig a törzsbe
süllyesztett rakétatartó + 9: 1 a törzs alatt, 3-3 a szárny alatt és 1-1 a törővégen
Személyzet: 1 fő
Fegyverzet: Mauser 27mm-es gépágyú,
Fedélzeti elektronika: ECM, kereső és tűzvezető,
lefelé néző, terepletapogató radar, FLIR, lézeres célmegjelölő
Hadrendbe állították: soha
Bevetették: soha
Üzemeltető országok: l. a Eurofighter Typhoonnál
Ára: ismeretlen
Ismert változatok: nincsenek
A megváltozott világpolitikai helyzet úgy hozta, hogy a politikusok a fegyverkezésre kevesebb pénzt szántak a és a hangsúly a földi célok elleni hatékonyságra került. A gép rövid nekifutási és kifutási jellemzőkkel bír (STOL). A kompozit anyagok felhasználásának köszönhetően rendkívül könnyű, csak 10995 kg (a gép szerkezetének csak 15%-a nem fém!) és noha nem lopakodó, igen alacsony az észlelhetősége. Utóbbit köszönheti az ívek átgondolt kialakításának is, a sárkányszerkezet kevés radarhullámot ver vissza egy irányba. Tömegéhez mérten (is) roppant erős hajtóműve van, 2*102 kN-os tolóerővel. A gép aerodinamikai kialakítása alapvetően instabil, ezért számítógépes segítségre van szüksége a stabilizálásra, így viszont aerodinamikája rendkívül mozgékonnyá teszi. Természetesen fly-by-wire vezérlése van, vagyis a kormánymozdulatok nem mechanikus, hanem elektronikus úton közvetítődnek a kormányművekhez. A pilótát segíti egy olyan rendszer is, amely nem engedi a gépet túlterhelni, gombnyomásra a gépet egyenesbe hozza és az orrát felemeli, ha a pilóta elveszti az öntudatát egy nagy túlterheléssel járó manővernél. A gép egyébként hatalmas, 9 és -3,5 g közötti túlterhelést bír ki. A botkormányra van integrálva minden fontos kapcsoló, a műszerek adatait három MFD-ről olvashatja le, plusz a legfontosabbakat a HUD-ról. A sisakba bele van építve egy célzókészülék az ASRAAM rakétákhoz. Fegyverzete a NATO legmodernebb fegyvereiből állnak össze (l. lejjebb az adatoknál). A világon csak az F-22-esnek vannak hasonló képességei, az viszont elsődlegesen vadászgép, nincsen olyan jól felkészítve földi célok ellen és a duplájába kerül.
Műszaki adatok
Gyártó: British Aerospace, Deutsche Aerospace,
Alenia (Olaszország), CASA (Spanyolország)
Hosszúság: 14,5 m
Fesztáv: 10,5 m
Magasság: 6,4 m
Szárnyfelület: 50 m2
Az előszárnyak felülete: 2,4 m2
Üres tömeg: 9750 kg
Tankolható üzemanyag: 5000 kg (külső tartályok
nélkül)
Maximális fegyverterhelés: 6500 kg
Maximális felszállótömeg: 21 000 kg
Hajtómű típusa: EJ-200
Hajtóművek száma: 2
Hajtómű teljesítménye: 2*102 kN
Maximális sebesség: 2 Mach, kis magasságban 1390
m2
Idő 10 600 m és 1,5 Mach elérésére: 2,5 perc
Szolgálati magassági határ: 18 290 m
Szolgálati hatósugár: 900 km
Átrepülési távolság: 3700 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 13, mint az EFÁ-nak.
Ezek közül háromra póttartály is függeszthető, hétre földi célok elleni fegyverek,
vagy műszerek, pl. lézercélzó
Személyzet: 1 fő
Fegyverzet: Mauser 27 mm-es gépágyú. Rakéták: A2A:
S-225 (nagyhatótávolságú, radarirányítású), AIM-120 AMRAAM (közepes hatótávolságú,
radarirányítású), ASRAAM és Sidewinder (rövidhatótávolságú, infravörös irányítású).
Ezekből tízet képes szállítani, ebből négyet a törzs alsó-külső oldalába süllyesztve,
alacsony észlelhetőségű tartón. A2G: AGM-65 Maverick, ALARM (lokátorok ellen),
Sea Eagle (hajók ellen), Paveway lézerirányítású bombák, CR-V7 nem irányított
kisrakéták, BL-755 kazettás bomba, Durandal, vagy más gravitációs bomba
Hadrendbe állítják: Nagy Britanniában 2003 körül
Bevetették: még nem
Üzemeltető országok: A gyártókon kívül Görögország
és Ausztria tervezi rendszerbe állítani
Ára: 60 millió USD
Ismert változatok: nincsenek
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik! (Őszintén szólva fogalmam sincs, hogy az itt következő képek a régebbi, vagy az új Eurofighterről készültek. De külsejükben nincs nagy különbség.)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |